Sherlock Holmes - Een studie in rood - Recensie

ISBN: 978 90 499 2768 4
Uitvoering: Paperback

Sir Arthur Conan Doyle heeft ’s werelds meest bekende detective gecreëerd. De ietwat vreemde en humeurige Sherlock Holmes, zeker niet minder bekend is zijn sidekick dokter John Watson.
Sir Arthur Conan Doyle heeft maar liefst 60(!) verhalen geschreven over de detective. Nu al meer dan 125 jaar later is Sherlock Holmes nog steeds niet uit de hedendaagse boekenkasten weg te denken.

In Een studie in rood worden meerdere zaken van Sherlock Holmes beschreven door Watson. Het bevat onder andere de verhalen Een studie in Rood, De Gloria Scott en Het avontuur van de gespikkelde band.

Oudere verhalen maar heerlijk om te lezen

Ik heb het even exact uitgezocht. Een studie in rood verscheen voor het eerst in 1887. Dit is in 2020 133 jaar geleden!  Het is dan ook niet zo raar dat je de oudere schrijfstijl opmerkt en dat de manier van spreken van de karakters tegen elkaar wat oubollig is. Mede daardoor en de omgeving beschrijvingen waan je jezelf dan wel echt in 1874-1887 (de verhalen spelen zich in dit tijdsbestek af). Ondanks de oudere schrijfstijl is het niet storend of moeilijk om te lezen, ik vind het juist een meerwaarde hebben.

Knus en gezellig

In deze moderne tijd vol met technologie vind ik het altijd fijn om een boek te lezen waarin dat niet zo op de voorgrond staat of überhaupt bestaat.
Sherlock Holmes leeft in de jaren 1800 dus geen (mobiele) telefoons, auto’s, televisie’s of Facebook. Sherlock en Watson zitten in twee grote fauteuils bij de open haard  luisterend naar de bijzondere verhalen van hun klanten waar meestal, voor Sherlock, een interessante zaak uitrolt! In die tijd was er ook niet zoiets als DNA onderzoek of andere moderne onderzoekstechnieken dus gaat alles wat trager. Dit maakt het boek wel veel sfeervoller en gezellig.

“What you do in this world is a matter of no consequence. The question is what can you make people believe you have done.”
Sherlock Holmes, een studie in rood

Sherlock Holmes - Een studie in rood - recensie

Korte verhalen, prettig maar ook oppervlakkiger

Doordat het allemaal korte verhalen zijn is het makkelijk en prettig lezen. Vooral voor het slapengaan is het een aanrader omdat het geen ellelange hoofdstukken zijn. Persoonlijk kan ik dan makkelijker mijn boekwegleggen om te gaan slapen, anders blijf ik toch maar doorlezen!
Wel vind ik het jammer dat de verhalen wat oppervlakkig zijn. Ik ben de Sherlock Holmes films en series gewend waarin veel meer diepgang zit. Waarin je veel meer wordt betrokken bij de manier waarop Sherlock Holmes “reduceert”. In Een studie in rood zie ik dat niet terug, dit vind ik jammer omdat je dan niet mee kan “zoeken” in het onderzoek. De oplossing komt uit de lucht vallen omdat je niet kunt meekijken in het hoofd van Sherlock en dat is zonde.

Memoires van John Watson

Een leuk aspect aan de boeken vind ik dat het daadwerkelijk geschreven is alsof het de memoires van dokter John Watson zijn. In de serie Sherlock, een wat modernere versie van Sherlock Holmes (echt een aanrader als je die nog niet gezien hebt) houdt Watson een blog bij over zijn avonturen met Sherlock. Ik vond het leuk om te ontdekken dat dat feitje daadwerkelijk is afgeleid van de boeken!

“Where there is no imagination, there is no horror.”
Sherlock Holmes, een studie in rood

Conclusie

Ik keek enorm uit naar het lezen van Sherlock Holmes boeken, vooral na het zien van de serie Sherlock. Een studie in rood bestaat uit verschillende korte verhalen, ieder op zichzelf staande zaken die Holmes zonder problemen oplost. De verhalen van Sherlock zijn al meer dan een honderd jaar oud, het zijn dan ook wat oudere verhalen zonder technologie en sociale media, zonder auto’s en het verloopt allemaal wat trager. Je waant jezelf in de gezellige en knusse jaren van 1800.

Wat wel een tegenvaller is is dat de serie en films over Sherlock Holmes veel dieper ingaan op een zaak en de manier van reduceren van Holmes. De verhalen in het boek zijn veel korter en hierdoor komt een oplossing uit het niks waardoor je zelf niet mee kan “detectiven”. De lengte van de verhalen zorgen er dan weer wel voor dat je het boek makkelijker kan wegleggen voordat je gaat slapen!

Doordat ik het erg jammer vind dat de verhalen wat oppervlakkiger zijn geef ik dit boek 3,5 ster. Ik raad het boek wel aan iedereen aan omdat ik vind dat je wel de echte Sherlock Holmes verhalen gelezen moet hebben!

Heb jij dit boek gelezen? Zo ja, wat vond jij ervan?
Laat het weten via een reactie!

Deel deze recensie met anderen